מאת יוסף אל דרור
שנת 1992
שני צעירים תל-אביבים ושתי צעירות ירושלמיות נפגשים על אם הדרך לירושלים. משך לילה תמים מטולטלים הארבעה קדימה ואחורה במהלך ההסטוריה אל תקופות כמו חורבן בית שני ומלחמת השיחרור. הם פוגשים דמויות מתולדותיה של ירושלים ויוצאים עמן במחול סהרורי על רחבת הריקודים של ההיסטוריה. שוטר ממרחב זבולון מתחכך בישו מנצרת, פלמחניק מכניע את נציגו של הקיסר טיטוס בהתגנבות יחידים וזמרת רוק פוגשת מלאכים. ההווה מפלבל בעיניו מול פני העבר ואינו יודע "מה קודם". ארבעת הצעירים הופכים בעצמם לעדי לרגעים מחורבנה של ירושלים, משיחרורה, מאיחודה ומשגיונותיה.
המחזה הוא קומדיה מטורפת אודות ההיסטריה של ההיסטוריה, אודות אפשרות היותה של ההסטוריה להווה גמור, אודות ירושלים העיר הנלחמת והחולמת.
Array
(
[items] => Array
(
[72157651802365858] => Array
(
[17286640745] => Array
(
[title] =>
[email protected]_20140128_173231_001 - Copy (2)
[thumb] => https://farm9.static.flickr.com/8783/17286640745_4192e3bde8_s.jpg
[large] => https://farm9.static.flickr.com/8783/17286640745_4192e3bde8_b.jpg
[photo_id] => 17286640745
)
[16666391443] => Array
(
[title] =>
[email protected]_20140128_173231_001 - Copy (3)
[thumb] => https://farm9.static.flickr.com/8813/16666391443_d2d9f3363a_s.jpg
[large] => https://farm9.static.flickr.com/8813/16666391443_d2d9f3363a_b.jpg
[photo_id] => 16666391443
)
[17098863828] => Array
(
[title] =>
[email protected]_20140128_173231_001 - Copy (4)
[thumb] => https://farm9.static.flickr.com/8729/17098863828_f34e386339_s.jpg
[large] => https://farm9.static.flickr.com/8729/17098863828_f34e386339_b.jpg
[photo_id] => 17098863828
)
[17286639295] => Array
(
[title] =>
[email protected]_20140128_173231_001 - Copy
[thumb] => https://farm8.static.flickr.com/7683/17286639295_8b479a9998_s.jpg
[large] => https://farm8.static.flickr.com/7683/17286639295_8b479a9998_b.jpg
[photo_id] => 17286639295
)
[17284817032] => Array
(
[title] =>
[email protected]_20140128_173231_001
[thumb] => https://farm9.static.flickr.com/8701/17284817032_b928df84b2_s.jpg
[large] => https://farm9.static.flickr.com/8701/17284817032_b928df84b2_b.jpg
[photo_id] => 17284817032
)
[17286126261] => Array
(
[title] =>
[email protected]_20140128_173231_002
[thumb] => https://farm9.static.flickr.com/8809/17286126261_ea3dc16ed9_s.jpg
[large] => https://farm9.static.flickr.com/8809/17286126261_ea3dc16ed9_b.jpg
[photo_id] => 17286126261
)
)
)
[type] => sets
[flickr_show_limit] => 500
[thumb_size] => square
[large_size] => large_1024
[user_id] => 124935836@N03
[api_key] => 1ee84953043b61d168918dfca3259ba4
[private_mode] => 0
[secret_key] =>
[private_token] =>
)
המחזה אכן עושה שימוש במידע הסטורי אודות ירושלים, אך אינו נועד ללמד הסטוריה. הארועים משמשים כדלק להנעת סיפור חדש - אגדה, אלגוריה לקשר בין הישראלי הצעיר לבין ירושלים ההיסטורית.
קדושתה של העיר ועוצמות זכרון החורבן וההרס, שהעיר הזאת נושאת בקורותיה, משכיחים לעיתים, מאלה שאינם חיים בה, את העובדה שירושלים היא עיר שוקקת, מוסיקלית מאד, בעלת פוטנציאל לעתיד מפואר לא פחות מעברה, ולאו דוקא עתיד הנובע מכוח המשיכה של "הנצח", אלא דווקא מכוח הדחיפה של ההווה.
נעשה כאן ניסיון להעלות את ירושלים כמושג, כסמל בתודעה הישראלית, ולגלגל מעט את אותו סמל על כף היד. להציב אותו באור, להקפיץ אותו מעט באוויר, לשקול אותו, ללטף, לעקוץ, להחביא אותו מאחורי הגב ולשאול באיזו יד הוא נמצא?